Monday, June 24, 2024
spot_img
HomeASEANSarawak Jadi Tuan Rumah Perayaan Malaysia Day 2023

Sarawak Jadi Tuan Rumah Perayaan Malaysia Day 2023

INAKINI.COM – Sarawak telah dipilih menjadi tuan rumah perayaan Malaysia Day atau Hari Malaysia 2023 tingkat nasional di Stadion Perpaduan di Kuching pada 16 September 2023.

Dalam keterangannya Rabu (9/8), Unit Komunikasi Publik Sarawak mengumumkan bahwa perayaan bertema “Malaysia Madani: Tekad Perpaduan Penuhi Harapan” akan dihadiri oleh tamu kehormatan, Sarawak Yang Dipertua Negeri Tun Abdul Taib Mahmud.

Juga diharapkan hadir adalah Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg dan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor.

Menteri Utilitas dan Telekomunikasi Sarawak Datuk Julaihi Narawi, yang bertanggung jawab atas perayaan tersebut, mengatakan pemilihan tuan rumah festival tersebut merupakan kehormatan besar bagi negara.

“Sarawak selalu diangkat sebagai contoh yang sangat baik dari semangat persatuan. Baru-baru ini, slogan ‘Segulai, Sejalai’ dipilih karena kita selalu bersatu dan sepakat untuk mempertahankan persatuan,” katanya dalam pernyataan tersebut.

Di antara pertunjukan yang dijadwalkan pada hari itu adalah pertunjukan musik khusus berjudul “Segulai, Sejalai” serta pertunjukan yang menampilkan Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.

Pada 7 Juni, Anwar mengatakan bahwa “Segulai Sejalai”, frasa Iban yang diterjemahkan menjadi “bersama dalam persatuan”, akan diadopsi sebagai slogan nasional untuk persatuan.

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -spot_img

Most Popular

Recent Comments